Tuesday, November 11, 2008

Umat Muhammad Akhir Zaman…


Salam Sang Pejuang,

Sedarkan pembaca-pembaca budiman sekalian, semakin hari semakin parah rupanya masyarakat disekeliling kita yang beridentitikan mycard yang tertera ISLAM di dalamnya?? Penulis mengambil contoh mudah beberapa isu yang berlaku kebelakangan ini dek kerana lemahnya pegangan agama dan ceteknya pengetahuan Islam umat manusia akhir zaman ini.


Kes 1,

Baru-baru ini (Harian Metro : Ahad, 9 November 2008) & Malaysiakini melaporkan terdapat sebahagian anak-anak muda yang cukup berani melakukan demonstrasi membantah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan isu ‘pengkid’. Tahukan apa itu ‘pengkid’? Tahniah jika anda seorang yang sentiasa ambil cakna berkenaan isu-isu semasa. Bagaimana pula mereka yang mengerutkan keningnya apabila perkataan ‘pengkid’ dibangkitkan?? Sah! Anda berada dalam ‘ZON SELESA”.

Salah satu kelemahan umat Islam umumnya & mahasiswa khususnya yang amat-amat tidak peka berkenaan dengan isu semasa walhal ia membabitkan isu agama Islam sendiri..!!

‘Pengkid’, trend anak muda perempuan yang cuba mengubah identiti mahupun gaya penampilan kepada LELAKI serta cenderung minat kepada kaum sejenis yang semakin mendapat tempat di dalam negara kita, sedarkah anda semua..?? Malah Majlis Fatwa Kebangsaan telah bersepakat mengharamkan ‘pengkid’ yang sememangnya bertentangan dengan tabii dan fitrah manusia lebih-lebih lagi agama Islam sendiri.

Rasulullah SAW bersabda:

“Rasulullah SAW melaknat wanita-wanita yang berpakaian menyerupai lelaki dan lelaki berpakaian menyerupai wanita.” (H.R. Bukhari)

Malah terdapat juga peserta perhimpunan tersebut dikalangan bukan Islam yang tiada kena mengenapun dengan keputusan Majlis Fatwa pun turut sama terlibat?? Pelik malah terkejut bukan…?? Inilah realiti kita umat Islam dewasa ini, yang dipimpin oleh pemimpin yang ‘lembik’ & ‘lemah’ yang kononya digelar sebagai bapa Demokrasi..Nah, berbanggalah kita dengan bapa demokrasi tersebut apabila agama Islam sudah berani dicampurtangan oleh bukan Islam.

Kes yang sama berlaku untuk isu yoga yang masih belum diputuskan oleh Majlis Fatwa sama ada terdapat unsur yang bertentangan dengan akidah ataupun tidak dan isu ini telah ditentang keras oleh bukan Islam walhal apa sahaja keputusan yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa sama ada mengharamkan yoga ataupun tidak hanyalah tertakhluk kepada orang Islam, tetapi mereka yang bukan Islam sudah berani mencampuri urusan agama kita..Agak-agak anda TERCABAR apabila DICABAR sedemikian?? Entahlah...



Gambar dari Malaysiakini



Kes 2,


Seorang ibu bergelar Doktor membuat laporan polis kepada guru agama di sebuah sekolah di Damansara kerana menayangkan video kematian dan menyebabkan anaknya terganggu fikiran sehingga terbawa-bawa ke dalam mimpi. Tahukah anda tujuan guru agama tersebut?? Tidak lain dan tidak bukan bertujuan semata-mata ingin menyedarkan kepada pelajar-pelajarnya tentang kepentingan SOLAT!! MasyaAllah, teruk bukan bilamana ibu mahupun bapa yang sangat lemah pengetahuan agamanya bertindak diluar batasan yang sepatutnya.


Rasulullah saw bersabda:

"Hendaklah kamu pastikan anak-anakmu belajar agama dan hendaklah kamu baguskan akhlaknya." Setiap anak yang dilahirkan itu bersih fitrahnya. Adalah menjadi tugas ibubapa untuk mencorakkan kehidupan anak-anak seterusnya sama ada untuk menjadikannya baik atau sebaliknya.”

Kalaulah orang Melayu Islam mempertikaikan Islam, apa pulak kata orang bukan Islam?? Sepatutnya ibubapalah yang perlu berterima kasih kepada pihak sekolah kerana masih ada yang cakna tentang kepentingan solat anak-anaknya lebih-lebih lagi jika mereka sendiri tidak berkesempatan mengajarnya. Rasa-rasanyalah, Doktor yang terlibat seorang yang menjaga amalan solatnya ataupun tidak??

Sabda Rasulullah SAW

“Ajarlah anak-anakmu solat ketika umur mereka tujuh tahun dan rotan mereka (sekiranya enggan solat) pada umur 10 tahun.”

Marilah kita sama-sama berdoa, moga-moga Allah memberi taufik dan hidayahNya kepada mereka-mereka yang sudah lama lupa dari mana mereka datang dan kemana destinasi terakhir mereka nanti.

Ayuhlah kita semua menjadi anak yang paling SOLEH & SOLEHAH di dalam keluarga kita, menjadi insan pencorak yang terbaik dalam keluarga masing-masing seterusnya melahirkan keluarga yang mengamalkan cara hidup Islam yang sebenarnya, insyaAllah.

Jadilah umat Islam yang sentiasa peka dengan isu-isu semasa, lebih-lebih lagi jika ia melibatkan isu agama yang kita semua kasihi dan anuti iaitu ISLAM..!!

"We Love Islam"


Nik_F

~::|Memberi bukan erti untuk Menerima|::~

3 comments:

An-Nasrullah said...

memberi bukan beerti menerima????

kalau nk menerima dan memberi sekaligus x leh ke??? ^^

Mohamad Noradli Bin Hashim said...

Inilah akibat bila Quran jadi hiasan dalam rak...
Sunnah ble bab kawen 4 je...
Tak diamal lgsung...

Nik_F said...

Buat an nasrul, dua-dua pon boleh, malah itu yang terbaik, tp memberi tidak semestinya mengharapkan sesuatu balasan..Setuju dengan peter, umat Islam dewasa ini hanya mengambil Islam secara juzuk-juzuk sahaja tnpa mengamalkan keseluruhan tuntutan dalam Islam sedangkan Islam is the way of life..

thanks for the comment.

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template