Saturday, May 9, 2009

4 Basah, 2 Kering

Salam Sang Pejuang,

Seronok, gembira, bertuah dan beruntung. Kenapa? Ini antara perasaan saya sepanjang berada di Shah Alam (Bandar majoriti orang Melayu) selama lebih kurang 4 bulan sepanjang tempoh menjalani latihan industri. Tinggal di Seksyen 24, Shah Alam sangat strategik. Bukan sahaja dekat dengan Bandar Shah Alam, Masjid, stesen Komuter dan macam-macam lagi, tetapi yang paling penting adalah peluang untuk menimba sebanyak mungkin ilmu keduniaan mahupun akhirat sangat banyak dan begitu bercambah di masjid-masjid, ataupun surau-surau berhampiran. Yang perlu ditanya sama ada kita mahu hadir ataupun hanya mampu menggoyangkan kaki di rumah. Yang pasti, goyang kaki je tak dapat ape-ape penambahan ilmu. Itu saya pasti!

Ingin saya kongsikan kuliah yang sempat saya ikut dengan sahabat-sahabat sekalian di Seksyen 18, tak jauh dari Seksyen 24 tempat tinggal saya dulu. Nak dengar tak? Ahh..tak kisah la, suka atau benci saya tetap nak cerita jugak.

Kuliah ini disampaikan oleh Ust Hasbullah daripada UIA, terima kasih ustaz, saya cukup terpegun mendengar kuliah yang disampaikan oleh ustaz walaupun ustaz hanyalah menggantikan pengkuliah yang tidak dapat hadir pada malam tersebut. 4 basah, 2 kering, ape tu..? Itulah yang saya ingin kongsikan.

Ustaz mula bercerita, katanya, mase dia kecik-kecik dahulu, guru yang mengajarnya subjek Pendidikan Islam memberi formula mudah kepadanya untuk mengingati syarat sah wuduk iaitu 4 basah, 2 kering. 2 yang kering adalah Niat dan Tertib. Manakala 4 yang basah adalah membasuk tangan hingga ke siku, membasuh keseluruhan muka, membasahkan rambut dan membasuh kaki. Formula mudah bukan? Tetapi bukan itu yang sebenarnya ingin dikongsikan oleh ustaz Hasbulllah pada malam tersebut.

4 basah, 2 kering yang sebenar adalah seperti berikut yang merupakan antara syarat-syarat kepada umat Muhammad untuk mendapat ganjaran syurga di akhirat kelak :

2 Kering

1.Niat

Niat adalah perkara yang paling mudah untuk mendapat pahala apabila seseorang berniat untuk melakukan kebaikan walaupun tidak sempat untuk menunaikannya. Contohnya berniat untuk bagun solat malam sebelum tidur, berniat untuk puasa sunat dan sebagainya..mudah bukan.

2.Dengar

Mendegar juga perkara kering yang mudah untuk kita semua aplikasikan dalam kehidupan seharian. Contohnya mendengar kuliah-kuliah agama, mendengan alunan zikir dan bacaan Al-Quran serta banyak lagi. Jadi, apa tunggu lagi.

4 Basah

1.Air Liur

Perkara basah yang pertama ini bolehlah digunakan untuk perkara-perkara kebaikan. Contohnya membaca Al-Quran, berzikir, menyampaikan kuliah-kuliah ilmu dan lain-lain lagi. Jangan bazirkan air liur anda dengan hanya berbual-bual kosong.

2.Air Mata

Menangis kerana takutkan azab Allah antara perkara yang susah bagi sesetengah orang. Antara 7 golongan yang akan dinaungi oleh Arays Allah di Padang Mahsyar kelak adalah mereka yang menangis kerana takutkan azabNya, bukan menangis hiba kerana menonton cerita Hindustan!

3.Air Peluh

Basah yang ketiga adalah air peluh. Mereka yang berpeluh demi menjaga dan bekerja untuk agama Allah sudah pasti akan diberi ganjaran di akhirat kelak. Ayuh berpeluh dijalanNya..

4.Darah

Darah yang mengalir bagi pejuang jihad Fisabilillah adalah perkara basah yang terakhir yang menjanjikan Syurga bagi yang berpeluang merebutnya. InsyaAllah..

Wah, menarik bukan formula di atas..!! Justeru itu, marilah sama-sama kita meramaikan majlis-majlis ilmu, moga-moga kita semua mendapat sebanyak mungkin manfaat daripada kuliah-kuliah yang telah disampaikan, malah boleh pula berkongsi dengan yang lain..

Nik_F

~::|Memberi bukan erti untuk Menerima|::~ Baca Seterusnya......

Kuliah Dhuha Tok Guru Kesayangan Rakyat…

Salam Sang Pejuang,

Alhamdulillah, bersyukurnya diri saya ditakdirkan menjadi rakyat Kelantan, bukan bermaksud menafikan keistimewaan kerakyatan negeri-negeri lain, tetapi lebih utama saya berkata demikian adalah kerana berada di Kelantan saya berpeluang ‘menadah’ sebanyak mungkin ilmu mahupun tunjuk ajar berkaitan duniawi lebih-lebih lagi ukhrawi daripada Ulama tersohor yang sungguh saya kagumi lagi kasihi iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliaulah Tok Guru, Ulamak, Menteri Besar, Mursyidul Am PAS dan ikon yang menjadi contoh jutaan rakyat jelata yang kasih dan cintakan peribadi beliau yang begitu alim, zuhud dan penuh seni dalam berdakwah. Malah beliau turut dihormati oleh semua pihak sama ada kawan mahupun lawan. Inilah kelebihan beliau..



Kalau balik ke Kelantan, insyaAllah saya tak akan melepaskan peluang menghadiri kuliah Dhuha Tok Guru setiap hari Jumaat di Dataran Ilmu di tengah-tengah Bandar Kota Bharu, itulah uniknya Negeri Serambi Mekah, Bandaraya Islam yang sudah pasti manjadi kebanggaan setiap penduduk negerinya yang dihadiri oleh ribuan pendengar dari segenap pelusuk tanah air.

Ayuh, saya kongsikan sedikit ilmu Allah yang saya dapat semasa ke kuliah Tok Guru tak berapa lama dahulu.

Firman Allah SWT,

‘Maka berpalinglah engkau dari mereka, dan engkau sama sekali tidak tercela’
Az-Zariyat : 54

Tok Guru berpesan, sebagai orang Islam, kita perlulah melarikan diri daripada perkara kejahatan, kemaksiatan sama ada di dunia ataupun kejahatan di akhirat. Berlari kepada Allah adalah dibenarkan dalam perkara kebaikan.



Rasulullah diutuskan di muka bumi Allah ini untuk menyampaikan berita yang menyenangkan (basyir) yang semestinya disukai oleh semua orang seperti balasan syurga, pahala dan sebagainya. Tetapi harus diingat, Rasulullah juga turut menyampaikan berita yang menggerunkan kepada umatnya seperti neraka dan hari pembalasan (nazir). Justeru itu, kita sepatutnya mempunyai ruang dan penelitian untuk memilih yang mana terbaik sebagai bekalan kita ‘di sana’ nanti.

Setiap manusia tidak mempunyai memori yang kekal, kadang kala mereka lupa, seharusnya diberi peringatan atau dengan kata lain tazkirah bagi memandu kejalan yang diredhaiNya. Tetapi tazkirah hanya bermanfaat kepada orang mukmin (beriman), bukan untuk orang Islam. Tidak guna hanya sekadar Islam tetapi tidak beriman, sudah pasti sebarang tazkirah ataupun peringatan tidak akan melekat di dihati. Perlu Islam +Iman.

Begitulah serba sedikit pesanan mahupun intipati yang saya boleh kongsikan bersama kalian semua. Rindunya nak mendengar kuliah Tok Guru. Kepada mereka yang berkesempatan, janganlah lepaskan peluang untuk ‘menadah’ sebanyak mungkin ilmu dari alim Ulamak selagi beliau masih bernafas, kelak menyesal pun tidak ada gunanya lagi jika Allah sudah menjemput untuk bertemuNya suatu hari nanti. Ayuh, dampingilah para alim Ulamak dan orang-orang soleh, moga-moga kita mendapat kebaikan daripada mereka semua.

Saya syorkan kepada kalian semua untuk sama-sama membaca buku terbaru berkenaan Ulamak yang disayangi oleh semua lapisan masyarakat ini, iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bertajuk ‘KEMILAU PERIBADI NIK ABDUL AZIZ NIK MAT’, keluaran Anbakri Publika Sdn. Bhd. Saya sudahpun menghabiskannya, anda bila lagi..?

Nik_F

~::|Memberi bukan erti untuk Menerima|::~ Baca Seterusnya......
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template